VELKOMMEN HIT


Håper du liker det du ser, og får inspirasjon! Og kom gjerne med en kommentar, ellers ser det bare ut som om jeg prater med meg selv.

lørdag 19. desember 2015

Minecraftlue - strikkemønster


Min eldste på straks 9 år digger Minecraft og lurte på om jeg kunne strikke han en Minecraftlue med creepere på. Etter å ha søkt på nettet, fant jeg ut at jeg måtte lage mitt eget mønster.

Og her kommer det, til den som vil ha. Str. er 10-12 år, og passer til hodeomkrets 55-57 cm. Den blir nok ørlitt baggy, men ikke veldig mye.

Du trenger:
40 cm rundpinne str 3 mm og 3,5 mm
80 cm rundpinne eller settpinner 3,5 mm

Garn Rauma PT5 i fargene
1 x 528 beige
1 x 541 rød
1 x 521 lyseblå
1 x 590 lys grønn
1 x 588 mørk grønn
1 x 512 svart

Strikkefasthet er omtrent 24-25 m = 10 cm

Så gjør du slik:

Legg opp 112 masker på 40 cm rundpinne str 3 mm, strikk ribbekant 1 r x 1 vr rundt og rundt i 12 omganger (eller til du når 4 cm). Bytt til 40 cm rundpinne 3,5 mm og begynn på nederste rad i mønster. Mønsteret leses fra høyre mot venstre og det repeteres 7 ganger rundt en omgang. Følg mønster helt opp og husk fellingene. Siden det er såpass lange rom mellom fargeskiftene (spesielt på creeperfiguren), er det viktig å huske å strekke i strikketøyet underveis, ellers blir det for stramt.

Obs!! Oppdaget en liten mangel i mønsteret. Etter fellerad 5 skal det være en til fellerad før fellerad 6. Dvs fellerad med (1 r + 2rs) gjennom omgangen, så en rad glattstrikk, så fellerad 6.

Lykke til!!








































3 kommentarer:

  1. Den ble virkelig kul! Det blir neste prosjekt etter at jeg er ferdig med pågående genser til Lillebror.

    SvarSlett
  2. Har strikket en slik til guttungen, og han elsker den. Takk for super oppskrift! :-)

    SvarSlett

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar :)